Wednesday, June 26, 2013

Havmannen handlenett

Hva gjør man når man finner store mengder ubleket bomullslerret? Jo man syr noen handlenett! Etter min mening kan man aldri få for mange av disse, jeg bruker de til oppbevaring av strikke og hekleprosjekter som jeg holder på med.

Dette er det jeg har brukt:
Ubleket bomullslerret (jeg er ganske sikker på at det jeg hadde var fra Ikea)
Overførings ark for tekstil
Tekstiltusj (svart)


Fremgangsmåte:

jeg har brukt et handlenettet fra Søstrene Grene som inspirasjon og mal.

jeg begynte med å stryke hele tøystykket jeg hadde. Dette gjør det mye enklere når man skal begynne å måle og klippe delene til handlenettet.

Hovedstykket måler 39 x 95 cm
bærehankene måler 7 x 50 cm

Det første jeg gjorde var å brette hovedstykket dobbelt for så å stryke det. Videre stryk jeg åpningen først 1 cm brett for så og gjøre det en gang til bare denne gangen 3 cm. på begge sidene.

Videre påførte jeg motivet og skrev teksten på. Teksten har jeg først skrevet ut på et ark i rett størrelse og lagt under som en mal.

Så var det det videre på monteringen. Sydde først jeg begge sidene med vrangsiden ut.
en rett søm ca 1 cm innpå stoffet og en sikk-sakk søm mellom den rette og kanten på stoffet.
Når sidene er ferdig var det åpningen som stod for tur. Først brettet jeg ned dem første strykekanten, så engang til for så å sy en rett søm nederst av bretten. Da var hovedstykket ferdig.



Videre på hankene brettet jeg dem først dobbel, for å sy en søm nedover, vrenge dem og sy en til søm på rett siden. Så var det bare å feste disse til nettet. hankene er sydd på 9 cm fra kantene, og festet ved å først sy en firkant, og et kryss inni for å forsterke disse.


Så var det bare å klippe trådene og stryke.

Hvis det er noe uklart eller noe du ikke forstår så er det bare å spørre ;) Ettersom jeg er klar over at jeg ikke er verdens flinkeste til å forklare ting. (Øvelse gjør mester, så jeg håper jeg blir bedre etter hvert).


 Slik ble resultatet =)

No comments: